úterý 28. dubna 2015

Dovolená v Dánsku???


Myslím, že je na čase , abych napsala nějaká negativa na severské téma. Psala jsem o Dánsku jako o zemi snů a možná už to vypadá, že si mě najala nějaká dánská cestovka.  Vůbec nestíhám odpovídat na všechny ty mejly s žádostí o radu a pomoc atd... spousty lidí jsem inspirovala prostřednictvím blogu k cestování do Dánska...
 
Tak možná to trošku zchladím, příběhem mé kamarádky.. Přiletěla za mnou i s dcerou do Dánska na asi jen týden... Bydleli jsme spolu, byla nadšená a našla si vlastní domeček na další léto, kdy holky vzaly i babičku. Babička objela celý svět, ale v Dánsku ještě nebyla, tak o rok později vyrazily, tentokrát autem, vzaly i dva psy.
 Den před jejich příjezdem byla na moři nějaká bouře, vlny vyplavily černou pěnu, páchnoucí rybinou, mega bílé pláže byly najednou tmavě hnědé, moře kalné... ochladilo se a foukalo celé dva týdny, takže z té dovoléné neměly skoro NIC. Moře celou tu dobu bylo kalné, pláže špinavé.
 
Dánsko je drahé, pronájem , jídlo, všechno... Takže jezdím s natřískaným autem zásob na několik týdnů, dokupuju jen čerstvé potraviny... do restaurace nechodíme nikdy, zkrátka je to šíleně drahé.  Švédsko je o dost levnější, Norsko taktéž drahé... Norové jezdí nakupovat do levnějšího Švédska.
 
 V Dánsku a zvlášť na severu kam jezdíme, kde je to krásné a divoké, fouká často a někdy opravdu hodně. Jednou jsme týden proseděli ve srubu zafoukaní pískem a čekali jsme až bude líp.
 
Moře je divoké, někdy kalné, někdy absolutní kříšťál...
 
 Severní moře je součást Atlantiku, takže má oceánskou sílu a taky vlny... není teplé a semtam červené nebo modré žahavé medůzy...
Loni bylo moře celých šest týdnů co jsme byli v Dánsku křišťálové a mnohem teplejší než obvykle, písek čistý, bílý... sem tam foukalo hodně někdy méně, někdy opravdu málo a teploty vetšinu dnů přes 25, někdy i třicet...
 
Potom jsme přejeli do Švédska kde bylo 30st denně, tam jsme se v moři máchali jako ve vaně. Uplavaly i medůzy, prý takové teplé moře nesnáší. Bylo to neobvyklé léto... sever je nevyzpytatelný... bereme letní oblečení, ale i pláštěnky, péřové vesty a oblečení na chladné počasí.
 
 Existují měsíční předpovědi, ale ještě nám nikdy žádná nevyšla...já ocením každé počasí, každé má svoje kouzlo... někdy je jen zoufalé, když opravdu třeba hodně fouká několik dní nebo třeba jen tři dny v kuse, ale extrémě, kdy se na pláž vůbec nedá jít..
 
.Mírnější vítr / o trošku / je na východním pobřeží, ale už tam není ta oceánská atmosféra, široké pláže a vysoké duny... Ale zase, malé přístavy, které mají své kouzlo.
 
V Dánsku je spoustu zajímavých míst, my jsme zvyklí jezdit úplně na sever, máme tam blízko přístav, kousek do Norska i Švédska... další problém je rezervace domku, kterou je dobré udělat nejpozději do října, nejlépe rok dopředu. Spoustu domků obsadí dánové samotní, němci, britové a norové, kteří mají nouzi o písečné pláže... Rezerv je možné i později, ale nejlepší domky jsou obsazené rok dopředu, zvlášť na červenec a srpen.
 
Skandinávci vše vnímají úplně jinak. Když fouká až hrůza, i když je zima a my jdeme v bundách a kapucích a kdoví co máme na sobě, tak skandinávské děti běhají nahaté a skáčou do divokých vln. Skandinávci chodí ven absolutně vždy. I když prší nebo lije, děti mají pláštěnky, gumové gatě a hrajou si v kalužích nebo blátě...
 
 Úžasný zvyk jsou ve skandinávii ranní koupele. Funguje to i ve Švédsku u jezer apod. Zkrátka oni ráno vstanou a ještě v pyžamu nebo v županu jdou do moře nebo jezera i kdyby mělo deset stupňů, tak se tam smáchnou... Moje švédská teta říkala, že je to kvůli rozproudění krve a otužování, na stejném principu funguje sauna... no něco zdravého na tom otužování bude když je tam těch stoletých opravdu hodně.
 
Můžu říct, že pro mě tyhle ranní koupele s moji tetou jsou stále jeden z mých nejkrásnějších zážitků vůbec. Jdeme spolu v županech a holínkách kousek lesem kde má noru jezevec, všude mech a panenská příroda.
 Přijdeme k jezeru, teta má u jezera dřevěné molo, malou rybářskou chatku a přivázanou loďku.. kolem ticho, jen les a jezero...hladina se pohne jen když třeba někde v dáli proplouvá bobr a udělá se  šipka na hladině...
....svlečeme se do naha a po dřevěném žebříku vlezeme do vody.... já se totálně překonám, protože jsem absolutně neotužilá, ale stojí to za to...  vylezeme... zpátky do pyžama a županu, dáme si donesené coffee nebo jen tak koukáme na jezero a užíváme si ten pocit...jakoby člověk dostal nové tělo, vyčistil hlavu a bylo mu krásně... a potom jdeme na snídani...
 
 Pro mě je tohle ten největší luxus na světě... nic mi neříkají špičkové hotely a exotické destinace... vlézt ráno nahá do panenského jezera, sedět na dřevěném mole koukat na klidnou hladinu,  jít v županu lesem, je pro mě nejlepší wellnes a luxus na světě...
 
 
 
 
 
v péřovkách nebo nahatí....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
No nevím jestli raději nebudu psát cestopis, psala bych do nekonečna pořád mě napadají další a další severské zážitky... A vlastně jsem ještě skoro vůbec nepsala o Švédsku...
raději brzdím... jo a slibuji, že na všechny mejly, tak nějak postupně, odpovím, už na tom pracuji...
hezký večer,
i.

24 komentářů:

  1. No, já bych dodala, že Švédsko je sice nejlevnější, ale pro nás také stále drahé. Loni jsme tam byli v srpnu na týden a kromě jednoho dne, kdy dopoledne zapršelo, jsme měli nádherně a Švédové říkali, že to nezažili x let. Tak uvidím, co nás v tu samou dobu bude čekat letos. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. taky jsem zvědavá co nás letos čeká, loňské severské třicítky byly abnormální... Inka

      Vymazat
  2. Dakujem....za nahliadnutie do inej krajiny. Krasne fotky i rozpravanie. Cestopisy milujem. Na obrazovke i v knihach.

    OdpovědětVymazat
  3. Inko, to musí být nádhera... Ani negativa mě neodradily od toho, že se tam chci podívat :-D Byla jsem ve 20 letech na skok na výletě Švédsko - Norsko - Dánsko a dodnes na to vzpomínám a určitě bych se tam chtěla někdy vrátit...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. určitě to stojí za to, Skandinávie má svou specifickou atmosféru... Inka

      Vymazat
  4. No, moc negativ jsem v článku nenašla. Je tolik krásných míst a každé má jiné kouzlo - musí se to prostě brát i s místním počasím a případným černým slizem na pláži :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. pokud to takhle člověk bere, tak je vpoho... jak jsem psala já jsem vpoho s každým počasím, pro mě je přijatelnější déšť i vítr víc než vedro...

      Vymazat
  5. Prosím přidat - Inko, prosím přidat další příspěvky - nádherné čtení. Renata

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. určitě budu psát dál... vůbec jsem nečekala takový zájem o cestopisné příspěvky... Inka

      Vymazat
  6. Inko, nejprve gratuluji k Brigitte, jste vážně dobrá! Právem na sebe můžete být hrdá (v podstatě všechny z nás, které zvládáme být mámou, uklízečkou, kuchařkou, manažerkou, manželkou, pracující ženou a ještě navíc dobrovolně vlezeme do školních lavic, takže veškerý volný čas = 0)!!!
    Vaše vyprávění o severských zemích nemá chybu - pozitiva rozhodně převažují, takže i já se přidávám k zástupu a prosím ještě více zážitků a postřehů :-) .... A kdybyste se rozhodla psát knihu, jsem vážný zájemce o koupi.

    Mějte se fajn a užívejte si krásný pocit z dobře odvedené práce.
    Monika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moniko moc děkuji... knihu začnu psát v Dánsku, ta atmosféra je tam na psaní jako dělaná... Inka

      Vymazat
  7. Inko ahoj,
    velmi mě zaujal Tvůj blog. Zajímavé, v tom množství blogů jsi pro mne vyjímečná tím, že píšeš o sobě, o jistotách, ale i o svých pochybnostech, o tom, co Tě dělá šťastnou, co nešťastnou, o svých vzestupech, ale i pádech a to je dnes velmi vzácné . . . Navíc Ti to mohu i věřit, vnímám, že Tvé příspěvky jsou autentické. Každá moje návštěva na Tvém blogu je pro mne pozvání do tvého nitra, které si na nic nehraje a chce žít v životě pravdu. Pravdu o sobě, o druhých i o situacích, které život přináší.
    Tvé vzpomínky na ranní koupání v jezeře se svojí švédskou tetou mě "dostaly". Já toto prožívám v Alpách (jsem z jižních Čech máme to kousek), kde spíme pod širákem ,( já vím, nesmí se to),ráno a v noci se koupeme v jezeře a celou noc sedíme u ohně a "jen tak jsme". Letos už sebou vezmeme i naši malou vnučku .
    Vůbec celý tento příspěvek, mne velmi potěšil, myslím, že jsi ráda všude tam, kde jsi s těmi, které máš ráda a líbilo by se Ti třeba i někde u rybníka v jižních Čechách, kde ráno kvákají žáby a přes den "žerou" komáři, pokud bys tam mohla být s lidmi, které máš ráda. A tento postoj k životu nemá každý. A to se mi na Tobě nejvíce líbí.
    V úvodu píšeš, že nepřinášíš nic převratného, jen "dotek své vize krásy především severského interiéru, přírody, životního stylu... ale to nej v tom všem je, že přinášíš "sama sebe" a že se Ti to dá věřit, že to, čím se obklopuješ, co navrhuješ , jak žiješ, že si to opravdu ty.
    Tak jsem se rozepsala, ještě jednou díky,díky, už se těším na další příspěvek. To, že je to i o severském interiéru beru jako "třešničku" na dortu.Dodatečně gratuluji k obhájení projektu Brigitte :
    https://www.youtube.com/watch?v=VPOYtC1n5bE&list=RDdY9PY4r83p8&index=3
    Vlaďka


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlaďko moc děkuji za tak krásný koment, takovou chválu si snad ani nezasloužím... věřím, že rybníky i Alpy musí být super! MOC děkuji za ten odkaz, celé odpol jsem pak poslouchala Gainsbourga... Inka

      Vymazat
  8. ...ja som hlavne pre teba pripla na blog jeden Príbeh :),Severanky :),pre Anni,aby videla,že bába sa podobá na svoju autorku :),hlavne pusou,...dobre podrezanou :)

    OdpovědětVymazat
  9. Innaio, nejprve gratulace k dokončení projektu! Obdivuji Tě, jak jsi se dokázala "zakousnout" do práce a dostát představám o tom, jaký by měl výsledek být - neslevovat i za cenu velkého nepohodlí.

    A druhý podotek - koupání s tetou mi připomnělo mou dovolenou v Finsku. Na možnost každé ráno skočit do průzračného (černého jak bota, ale přitom tak čistého) jezera, a to pokaždé do jiného (byla to cesta po finských národních parcích) stále vzpomínám. Bylo to jednoduše dokonalé. Moc se těším, až tam jednou vezmu i své děti, zatím příliš mrňavé, abych je nutila absolvovat tu celkem dlouhou cestu autem či busem.

    Zdravím Tě a doufám, že si teď zaslouženě odpočineš a spolu s Tebou i celá rodina,
    čtenářka blogu Lea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leo moc děkuji... já se s Annikou taky moc nehnu a taky plánuji do budoucna větší cestování... Pět let jsme měli jako sousedy finskou rodinu, jejich děti vyrůstaly spolu s našima, bylo to super, loučení bylo zoufalé.... už jsou zpátky ve Finsku v nádherné oblasti, kterou toužím někdy spatřit, stejně jako jiné vzálenější severské oblasti... Inka

      Vymazat
  10. Zní to moc dobře, čekala jsem nějakou pohromu, ale počasí může pěkně zamíchat kartami i v našich končinách. Sever mně moc láká a když teď slyším, že i tam může být teplo, není o čem přemýšlet:-) Jen asi začít trochu šetřit... Taky mně zaujala věta hodná následování "Skandinávci chodí ven absolutně vždy". Zrovna dneska si říkám, jestli na ty Čarodějnice bude pršet, nikam nejdu:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jo já se toho "pořád venku " držím taky jen asi měsíc po návratu, pak to bohužel sklouzne do starých kolejí...

      Vymazat
  11. ...krásný článeček a nádherné fotky...mám to nastavené stejně...užívat obyčejného dne, větru, koupele... paráda...Věrka

    OdpovědětVymazat
  12. Naprosto parádní článek. Někdy bych do Dánska chtěla vyrazit, protože se mi moc líbí krajina a také Kodaň. Bohužel vždy zatím vyhrál jih a sluníčko a hlavně teplejší moře, takže nám to zatím nikdy nevyšlo. Teď právě přes tento web http://www.topsleva.cz/pobyty/dovolena-u-more jedeme do Francie a taky se moc těším. Snad mi někdy vyjde i to Dánsko:)

    OdpovědětVymazat
  13. Nádherně napsáno. Je potřeba psát i o odvrácených stranách mince.
    Váš blog jsem objevila dnes a v průběhu dne ho pročítám. Skvělé čtení.
    Děkuji, Martina z "Mých šťastných andělů"
    http://myhappyangels.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  14. Nádherně napsáno. Je potřeba psát i o odvrácených stranách mince.
    Váš blog jsem objevila dnes a v průběhu dne ho pročítám. Skvělé čtení.
    Děkuji, Martina z "Mých šťastných andělů"
    http://myhappyangels.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat